Japan
http://www.matadormodels.co.uk/tank_museum/xcamo_ww2japan.htm
Japan - 1939-1945 |
Kleuren
Zie onder. Geen specifieke norm aangehaald in bronnen, maar de kleuren lijken te zijn voorgeschreven in een enkele officiële bron.
Patronen
Vastgelegd in Japanse leger camouflage verordeningen van 1942.
Toegepast door: onzeker, maar het eerste gezicht een relatief hoge mate van standaardisatie wat lijkt te suggereren dat het is aangebracht door een fabriek of een hogere eenheid.
Documentatie
Zie patronen
Taki’s superb website on Japanese armour contains FAQs on colour and lots of stuff on markings. http://member.nifty.ne.jp/takixxx/. Taki kindly supplied me with a translation of the 1942 regs.
Basistoon
De algemene toon was bekend als "Tutikusa-iro". Dit is beschreven als een licht dof olijfgroen gemeng met bruin en groen. Het document uit 1942 geeft een reflectie(coëfficient) van 8,4% -dat is op een schaal waar zwart 2% en wit 85% reflecteerd. Dit is eigenlijk niet zo "licht". "Panzer Grijs" zou ongeveer 10% zijn op dezelfde schaal. Zwart-wit foto's suggereren een toon niet al te ver verwijderd van die van Amerikaanse voertuigen in een stoffige OD (olive drab). Voor de zomer afwerkingen en gebruik in het "Zuidelijke gebied" (dat wil zeggen de Stille Oceaan) werd in plaats daarvan "Kusa-iro" ("gras kleur") gebruikt. Dit was dezelfde toon als Tutikusa-iro, maar een andere kleur - het is al beschreven als "Willow Green" en was meer verzadigd. Steve Zaloga heeft nota genomen van een verschoten geel-groen op een overlevende Chi-Ha hersteld van Saipan en dit zou wel eens deze kleur kunnen zijn. De Japanse Army Air Force gebruikte een kleur No.39 Kusa-Iro die is beschreven als "spinazie". Het betekent natuurlijk niet noodzakelijkerwijs dat de kleur van de tank hetzelfde was, maar dit past bij de toon en de beschrijving. Dit zou een midden-donker groen geven, in tegenstelling tot olijfgroen.
Wat het ook was Tutikusa-iro was onvoldoende groen om te werken in een meer tropische omgeving.
"Taki" heeft Tutikusa-iro verkregen met Gunze Sangyo Mr Color enamels: 95% nr.41 (Rood bruin) met 5% No.4 (geel). Het resultaat kan slechts een soort tan bruin zijn. Gezien de relatie tussen de twee basistinten en de voorgestelde kleurenmix, krijg je het vermoeden dat er wellicht een relatie tussen Tutikusa-iro en de "Helmet Brown" (helm bruin) die blijkbaar te vinden is softskins.
Mixen, variërend van Humbrol 86, via 159 +26 en 159 + 155 zijn bruikbaar.
Verstorend schilderwerk (Disruptive painting) - De kleuren die worden gebruikt zijn:
Tuchi-iro - donkerbruin met ongeveer een reflectie van 4,5% reflectie. Dit wordt beschreven als dat het overeen komt met) de achtergrond van een donker bos of zwarte grond/aarde. Het is in secundaire bronnen ook beschreven als vervagend rood-bruin, maar was altijd de donkerste toon in de afwerking. 30% van de oppervlakte moest worden bedekt met "wolk"vormige vlekken, deze kleur elk 1,5 meter in diameter. Op zwart/wit foto's van tanks lijkt dit de donkerste kleur, misschien als het vers is lijkt het op de Britse SCC1a - een zeer donker bruin.
In de Army Air Force gebruikte men No.43 Tochi-iro was een donkere doffe bruine kleur (Munsell 2.5Y 3/0.3).
Karekusa-Iro - "dood" of "uitgedroogd gras". 15% reflectie, om gebruikt te worden op 20% van de oppervlakte, in vlekken van 1 meter groot. In "Zuidelijke" schema's werd Karekusa-Iro gebruikt op alle ophangingen en de onderzijde van de gun barrels (geweer lopen) om omgekeerde schaduwwerking (countershading) te verkrijgen. 15% is niet bijzonder licht, maar het kritische hier is dat het contrast moest hebben met de beide andere kleuren, maar sterker met de bruine dan de groene. Dit lijkt bevestigd te worden door zwart-wit foto's waar de lichtste toon nog steeds sterk contrasteerd met wit. Het is lichter dan OD (olive drab), maar het contrast is niet dat van bijvoorbeeld "zand" en OD (olive drab). Het lijkt een donkere saaie zanderige kleur te zijn geweest en is beschreven als vervagend grijs. Taki heeft dit gematched met pure Gunze Sangyo No.21 Midden-Stone, een kleur die dicht bij Humbrol 26 komt, gezien de gedrukte kleur kaarten. (Vervaagd met terpentine, kan Humbrol 26 vrij geel en verrassend licht zijn). De Japanse Army Air Force gebruikt een kleur met deze naam, (nr. 42) die is afgestemd op Munsell 7.5Y 4/1.3. Gezien een digitale versie hiervan is het nog steeds een medium in plaats van een lichte kleur en is het een oliijf zand grijs (olive sand grey). Het kan echter zijn dat iedere donker grijzig zand in aanmerking komt.
De verordeningen van 1942 regelden de schorsing van het gebruik van zwarte omlijning, en wordt geen melding gemaakt van de opvallende gele banden die gezien werden in China en in het begin van WO2. In tegenstelling tot het effect in het recente Poolse werk, dit geel is beschreven als een krachtige, heldere kleur.
Dus in het kort:
China, thuis-eilanden en in Zuidoost Azië - een drie toon schema met een doffe olijf basis en donkerbruin en een donkere ruiming(cull) zanderige tint voor camouflage. Het effect is van medium-donker/zeer donker / licht-medium waar Olive Drab en Panzer Grey "donker"zijn. In het begin van de oorlog fel geel disruptive(ontwrichtend) banden met enkele zwarte outlining waarin tijdens de oorlog in China.
Zuidwest Pacific - Basis van donkergroen, met de zeer donkere bruine en dof zandkleur
Navy - Amfibische tanks waren een algemene donker blauwgrijze kleur, blijkbaar bekend als "zilvergrijs" en in het bereik van FS595a 36118. Er is veel werk verricht op Japanse Keizerlijke kleuren en een goede set van goed onderzochte kleurstalen is beschikbaar van Snyder en Short Enterprises, via White Ensign Models. In het algemeen past een grijze kleur in het bereik van Humbrol 112 of 79.
Groen werd ook gebruikt op Leyte, en ten minste één exemplaar van (schijnbaar) groen over striping is bekend. De marine had twee soorten groen van zichzelf - één eerder blauwer dan FS595a 34092, de andere is een beetje rijker dan 34172. Uiteraard, heb ik geen idee of het groen dat gebruikt werd één van deze was, maar de lichtere zou een mededinger zijn als een marine-groen werd gebruikt.
Interieur- Waarschijnlijk wit, op basis van fotografisch bewijs.
Softskins, artillerie
Hier komen we in troebel water. Mijn bewijs is het volgende:
1. Japanse vliegtuig onderzoekers hebben opgemerkt dat een kleur genaamd "Helmet Brown" zoals gebruikt op helmen, trucks en ander materiaal. Zij geloven dat - of iets dat de Amerikanen dachten dat overeenkwam- zou ook gebruikt kunnen zijn op vliegtuigen, en kan verwant zijn aan een kleur genaamd Chai-hai-shoku ( bruin grijs) wat op sommige Nakajima vliegtuigen wordt aangetroffen en produceren van FS matches in de orde van grootte als matching c. FS 30118, 20112 tot 30277 of Munsell 7.5YR 4 / 2
2.
-
-
Surviving Japanese helmets seen by me at the IWM and in other museums are indeed a murky olive-brown. Mike Starmer has interviewed a 14th Army veteran who handled a lot of Japanese trucks etc. in 1945. They were a dull tan brown. The book Model Art No. 329, J.A.A.F. FIGHTERS has a colour swatch entitled KHAKI which is noted as being used on Nakajima Ki-41 Type 3 Hayabusa fighters and all other army equipment. This swatch was matched by Mike Starmer in Humbrol terms to 3 x 155 and 2 x 187.
References
The aircraft research is at www.j-aircraft.com. Look in the FAQs on the discussion lists.
Steve Zaloga Japanese tank markings..Airfix magazine March 1977 pp.394-400and Saipan Chi-ha Military Modelling August 1999; Tank Battles of the Pacific War 1941-1945 Concord, 1995 (Armor at War 7004). Zaloga’s earlier Armour of the Pacific War, Osprey, 1983 (Vanguard 35) gives an interpretation of Japanese colours not supported by his later findings. The plates are still useful for patterns and markings, however. Andrej Tomczyk Japanese armour Vol.1, AJ Press 2002 has excellent photos text and scale drawings, but I feel that whilst useful, the colour plates show too pale a yellow and too green a base tone for most uses.
ã Mike Cooper, 2004
.
Softskins, artillery We’ve into very murky water here. My evidence is as follows:
References
The aircraft research is at www.j-aircraft.com. Look in the FAQs on the discussion lists.
Steve Zaloga Japanese tank markings..Airfix magazine March 1977 pp.394-400and Saipan Chi-ha Military Modelling August 1999; Tank Battles of the Pacific War 1941-1945 Concord, 1995 (Armor at War 7004). Zaloga’s earlier Armour of the Pacific War, Osprey, 1983 (Vanguard 35) gives an interpretation of Japanese colours not supported by his later findings. The plates are still useful for patterns and markings, however. Andrej Tomczyk Japanese armour Vol.1, AJ Press 2002 has excellent photos text and scale drawings, but I feel that whilst useful, the colour plates show too pale a yellow and too green a base tone for most uses.
ã Mike Cooper, 2004
|
Maak jouw eigen website met JouwWeb